Wednesday, May 24, 2006

Seorang Tua Di kaki Gunung



Pemegang kedua Sayembara Hadiah Novel GAPENA - Yayasan Sabah II (1981).
Menjadi teks Sastera Tingkatan 5 tahun 1985, 1986 dan 1987.
Tema: Seorang tua “Tukya” mempertahan tradisi seorang anak yang hilang akar umbi.

16 Comments:

Blogger ~albazrah~ said...

Novel ini saya baca berulang kali. Tahniah Cikgu...saya belajar banyak perkara melalui Novel ni. Terima kasih

9:10 AM  
Blogger ibu3siti1mhd said...

Untuk penulis tahniah, novel ini dapat menyingkap rasa sayang seorang atuk kepada cucunya

5:18 PM  
Blogger shahrulrock said...

Senang sekali bila saya dapat melayari laman ini,serasa saya sedang berbicara dengan sang pencerita yang telah membuka pekung-pekung keinginan untuk saya menjamah makanan jiwa,lalu di saya di umpan pula dengan keakraban bahasa dan jadilah sang pencinta karya sastera.Saya masih lagi teguh berusaha untuk mendapatkan senaskah Seorang Tua Di Kaki Gunung,agar bisa saya telan segala keperitan sengatan kongkiak di kaki Tok Ya..kirimkan saya khabar dan berita jika masih ada lagi sisa-sisa novel ini.Saya mahu Seorang Tua Di Kaki Gunung menjadi koleksi bernilai di kamar bacaan saya.
shahrulnizam.ahamid@my.panasonic.com

7:13 AM  
Blogger Mohd said...

Dimana saya boleh beli lagi buku ini.Saya juga berminat untuk dapatkan filem yang diadaptasi dari buku tuan.Harap tuan boleh beritahu

11:20 PM  
Blogger kucc_aprilsnow said...

Novel ni adalah teks wajib bg mata pelajaran kesusasteraan melayu tika saya di tingkatan 5 suatu waktu dulu...saya menangis saat membaca kaki tukya digergaji tika dihempap si cengal...novel ni antara yg paling berkesan dijiwa dan masih segar saya ingati hingga kini walau telah lebih 20 tahun berlalu....tahniah dan terima kasih buat cikgu kerna menghadiahkan naskhah nan cukup istimewa ini buat tatapan pembaca seperti saya.

8:58 PM  
Blogger Muhammad Hilmi said...

sebuah novel yang sangat menarik! saya sudah membacanya seawal umur 11 tahun(darjah 5 la)..tp sebab ayah cikgu sastera(hehee)..rasa cam nak nangis tau!sejak hari tu aku jadi minat membaca karya2 saterawan tanah air kita..tp skang sibuk dengan assignment :p

8:29 AM  
Blogger umar zakir said...

satu novel yg menyerap kedalam tanpa paksaan..gelodak kasih sayang yg amat baik untuk dikisah..salute utk tuan penulis..saya juga ingin bertanya dimana nak cari novel senja belum berakhir..

4:34 PM  
Blogger izan said...

saya pun nak beli juga...novel nie...kat mana tu ada jual

4:25 PM  
Blogger izan said...

novel saya form five....novel telah hilang dari simpanan saya...so nak beli baru

4:26 PM  
Blogger mNmbaghouse said...

saya tak pernah baca buku ni tp saya dengar pasal novel ni dari mama saya..teringin gak nak baca.buku ni dulu dalam simpanan mama tapi dah hilang..so,dekat mana ada jual eh?!

8:22 AM  
Blogger mNmbaghouse said...

This comment has been removed by the author.

8:23 AM  
Blogger rabu_anali said...

Antara novel pertama yg aku khatam. masa tu baru belasan tahun (rasanya sekitar tahun awal 90an). curi2 baca milik kakak yg menjdikannya teks sastera kala itu..
Bergegar jiwa dan jantung bila tragedi tragis menimpa si tua Tuk Ya. Kesannya masih aku rasa hingga sekarang walau dh hampir 20 tahun lalu...

syabas dan kredit buat cg Azizi atas senaskah karya agung ini...

9:29 AM  
Blogger Kisah Hidup Ee Man Fahmi said...

This comment has been removed by the author.

5:24 PM  
Blogger Kisah Hidup Ee Man Fahmi said...

Tahniah Novel Seorang Tua di kaki Gunung...satu novel hebat yang banyak nilai dan masej terpuji...di mana saya boleh dapatkan novel ini?

5:27 PM  
Blogger mdnord90 said...

Walaupun sudah dua puluh tahun berlalu, kesannya pada diri aku masih lagi terasa sampai saat ni.... hebat!

9:12 PM  
Blogger muhammad zulhilmi said...

sedih saya baca novel nii...jenarasi muda serang dah xtahu apa dah...

7:58 PM  

Post a Comment

<< Home